Barbie - You Can Be Anything
Barbie - You Can Be Anything
Rolleleg med dukker udvikler børns evne til at tale om andres tanker og følelser
Den 8. februar 2022 meddelte Mattel Inc. at Barbie og et team af neurovidenskabsmænd ved Cardiff University har frigivet de seneste resultater fra en flerårig undersøgelse, der udforsker de kort- og langsigtede udviklingsmæssige virkninger af dukkeleg. I undersøgelsen har forskere forsket i vigtigheden af, hvad børn siger, mens de leger, og fandt ud af, at børn bruger øget sprog om andres tanker og følelser, når de leger alene med dukker.
Den seneste forskning viste, at børn talte mere om andres tanker og følelser, et begreb kendt som internt statssprog (ISL), når de legede med dukker, end mens de spillede tabletspil. At tale om andres indre tanker og følelser, giver børn mulighed for at øve sociale færdigheder, de kan bruge, når de interagerer med mennesker i den virkelige verden, og det kan potentielt være gavnligt for børns generelle følelsesmæssige udvikling.
Opbyg livslange vaner om at forstå andre mennesker
"Når børn skaber fantasiverdener og rollespil med dukker, kommunikerer de først højt og internaliserer derefter budskabet om andres tanker og følelser," sagde forsker Dr. Sarah Gerson. "Dette kan have positive, langvarige effekter på børn, såsom at være gode til sociale og følelsesmæssige færdigheder som empati, og opbygge livslange vaner om at forstå andre mennesker."
Under observation af børnene så forskerne øget hjerneaktivitet, når børnene talte om deres dukkers tanker og følelser. Når børn leger selv med dukker, kan det hjælpe med at opbygge vitale sociale færdigheder som empati.
Undersøgelsen brugte state-of-the-art funktionelt, nær-infrarødt spektroskopiudstyr til at udforske aktivering af hjernen, mens børn legede med dukker og på tablets, både alene og med en anden person.
Læs hele undersøgelsen her.
Barbie styrker børn til at drømme stort om deres fremtid
Barbie startede tilbage i 1985 med en kampagne ved navn ”We Girls Can Do Anything”, og har været hovedtemaet for udviklingen af Barbiedukker siden. I dag hedder kampagnen ”You Can Be Anything” og henvender sig til alle børn. Kampagnen skal vise, at Barbie som brand er med til at vise med det brede sortiment af dukker og tilbehør, at børn kan drømme sig til at blive, hvad end de vil. Når Barbie kan være både præsident, brandmand, dyrlæge, ballerina, astronaut og lign., kan børn, der leger med Barbie selvfølgelig også.